Joker 2: Folie á Deux. Film nešetří hlavně ty, kteří jsou posedlí antihrdiny a zločinnými příběhy

.

. Zdroj: Zdroj: Warner Bros

.
.
.
.
.
9 Fotogalerie
Společnost

Druhý díl nejméně komiksového Jokera nese atraktivní podtitul Folie à Deux. Spíše než ke sdílené psychotické poruše odkazuje na holý fakt, že „narušení“ hrdinové jsou tentokrát dva – Joker a Harley Quinn, které ztvárňují Joaquin Phoenix a Lady Gaga.

K úvahám nad názvem svádí i samotný snímek – hraje s námi režisér Todd Phillips a jeho tým nějakou hru? Jsme my „ti druzí“, kteří se nechali strhnout Jokerovou psychózou a naklusali poslušně do kina na dvojku? Pravda bude někde uprostřed, protože fanoušky posedlé antihrdiny a zločiny příběh rozhodně nešetří.

Ale pojďme od začátku. Pokud jste neviděli předchozí snímek Joker z roku 2019, měli byste vědět, že se oproti jiným spin-offům komiksových hrdinů jedná o poměrně realistický snímek vykreslující psychicky nemocného člověka v tíživé situaci, který propadá sociálním sítem až na úplné dno. Místo úchylného mafiána jsme sledovali traumatizovaného člověka na okraji. Dětstvím i okolnostmi zubožený Arthur Fleck, kterému systém nedokázal pomoct, se teprve Jokerem stával.

Článek si poslechněte v audioverzi:

Film zasazený na přelom 70. a 80. let, který se zjevně hlásil k dílům Martina Scorseseho z té doby jako King of Comedy nebo Taxi Driver, fascinoval ani ne tak krvavým vyvrcholením, jako neuvěřitelným výkonem Joaquina Phoenixe, který za něj získal Oscara. Nejedná se o žádnou brilantní psychoanalýzu, dalo by se říct, že spíše pop-psychologii.

.. | Zdroj: Warner Bros

Nicméně problémy, které snímek akcentoval, jako podfinancovaná psychiatrická péče či děravá síť sociálního zabezpečení, na diváky a divačky zjevně zapůsobily, což dosvědčují i tržby snímku, které se vyšplhaly přes miliardu dolarů. Přerod doposud karikaturního záporáka ve vážnou úlohu bohužel vyjevil i množství lidí, kteří se s odstrkovaným a týraným vrahem ztotožňovali až moc.

Růžové brýle ve vztazích

Ve druhém díle se s ním až moc ztotožňuje i Lee (Lady Gaga). Arthura potkává, stejně jako my, ve věznici Arkham, kde tento muž čeká na soud za své vražedné řádění. Ale není to ledajaký soud, má být – jako první v historii – přenášen živě v televizi. Arthur a Lee se do sebe zamilovávají a postupně zjišťujeme, že možná ještě o něco více, než smutného klauna, miluje Lee ohromnou publicitu, která je s ostře sledovaným případem spojena.

V nehostinném vězení i v průběhu procesu utíkají oba antihrdinové do fantazijního světa muzikálových čísel. Tento fakt rozladil spoustu diváků i část filmové kritiky. Na druhou stranu se dá namítnout – kam jinam by příběh mohl „ujet“, aby to nebyla jen prodloužená verze prvního dílu? Blyštivou televizní show (i obyčejné zpívání na parkovišti) nemusíme brát jen jako metaforu touhy po tom být vidět, ale i jako „růžové brýle“, které si nasazujeme ve vztazích. Pro trochu citu jsme často ochotní přehlédnout lež i zradu a upínáme se ke vztahům, které nejsou takové, jako si je malujeme. Snímek jde ale ve svém sdělení ještě o něco dál.

Tak jako v předchozím díle Joker kritizoval nefunkční státní péči o nemocné a potřebné, tentokrát kritizuje bohaté konzumenty těchto snímků, kteří si na chudé tak maximálně rádi hrají. Není těžké si při sledování některých interakcí mezi Jokerem a Harley Quinn vybavit značky jako Balenciaga. Ta například ve své jarní kolekci z roku 2017 prodávala koženou verzi ikonické Ikea tašky za 2 145 dolarů. Jiná značka, Golden Goose, přesahuje hodnotu 1 miliardy dolarů a vydělává na vzhledu obnošených tenisek s vyvolávací cenou téměř 500 dolarů (cca 11 tisíc korun). Společnost se zaměřuje na mladé konzumenty a je populární mezi celebritami jako Taylor Swift či Selena Gomez.

Komu patří soucit

Snadno se také chytnete za nos, pokud stejně jako já, nejste boháči, ale rádi konzumujete true-crime obsah. Že mají být soudní procesy veřejné kvůli tomu, aby bylo možné vidět případné chyby systému, asi nikdo nebude rozporovat. Je ale nutné ze spravedlnosti dělat show pro miliony diváků? Zaslouží si, kromě obětí, důstojný proces i narušený pachatel?

Masová fascinace zločinem, která by se vlastně s přivřeným okem vešla do definice „Folie à Deux“, vydělává svým tvůrcům nemalé peníze. Už v roce, kdy šel do kin první díl Jokera, vydělal populární krimi podcast „Moje oblíbená vražda“ (My favorite murder) odhadem 15 milionů dolarů. A to je jen jeden příklad z nekonečného množství obsahu, které si svým způsobem dělá z obětí dojnou krávu. V roce 2021 byly v USA na aplikaci Apple podcasts 20 % nejvyhledávanějších a doporučených pořadů ty kriminální.

Ve společnosti, která je zjevně posedlá zločinem, proto tne do živého (stejně jako před lety Joker) tentokrát postava Lee. Žena posedlá Jokerem v sobě snoubí nejen ženy píšící vrahům do věznic, nábožné posluchačky true-crimu (tvořící si s podcastery para-sociální vztahy) i popularitou přitahované sociopaty, pro které je místo terapie snadnější svůj charakter prezentovat jako chybu společnosti. Už teď je jasné, že Joker 2 mnoho lidí nepotěší a nemůže za to jen jeho muzikálová forma. Stejně jako v prvním díle doslova střílel do představitele nejvyšších vrstev, tentokrát střílí do řad diváků, kteří na tom možná nejsou zas tak dobře, ale rádi se baví utrpením jiných. A právě proto stojí za zhlédnutí.