Seniorům pomáháme s tématem osamění i právními záležitostmi, říká Lucie Záhrobská z organizace ŽIVOT 90

Kde hledat pomoc pro seniory?

Kde hledat pomoc pro seniory? Zdroj: LSOphoto for iStock by Getty Images

Dominika Stachurová
Rozhovory
Diskuze (0)

Stárnutí často přináší nové výzvy – od osamělosti přes zhoršující se zdravotní stav až po složitou orientaci v sociálním systému. Poradenské centrum
ŽIVOT 90 pomáhá seniorům, seniorkám i jejich pečujícím najít v těchto situacích oporu, zorientovat se v možnostech pomoci a nezůstat na těžké chvíle sami. V rozhovoru s vedoucí Poradenského centra Lucií Záhrobskou přibližujeme, jaké služby centrum nabízí, proč roste poptávka po terénní podpoře a co obnáší práce psychologa, který vstupuje přímo do domácího prostředí klientů.

Mohla byste na úvod shrnout hlavní poslání Poradenského centra ŽIVOT 90? 

Poradenské centrum ŽIVOT 90 poskytuje podporu a pomoc seniorům, seniorkám a jejich pečujícím, kteří se ocitli v těžké životní situaci a nevědí, jak ji řešit, o jaké služby mohou požádat, jaké je možné čerpat příspěvky či na koho se s žádostí o pomoc obrátit.

Jaké spektrum služeb nabízíte?

V současné době ŽIVOT 90 nabízí možnost sociálního, psychologického a právního poradenství. Všechny poradny jsou zcela zdarma. Poradenství nabízíme nejen ambulantní (osobní), ale také telefonickou či písemnou formou. Psychologické a sociální poradenství poskytujeme na území hlavního města Prahy, ale nabízíme i terénní formu, kdy sociální pracovnice či psycholog přijde přímo za klientem či klientkou do místa jejich přirozeného prostředí, nejčastěji domů. 

Jaké jsou nejčastější požadavky a problémy, s nimiž se na vás senioři a pečující osoby obracejí?

V rámci sociálního poradenství se v současné době řeší potřeba zavedení terénních sociálních služeb. Několikrát denně se zejména pečující dotazují na možnost pomoci v domácím prostředí. Kapacity terénních služeb vnímám v Praze, ale mnohdy i jiných oblastech ČR, za nedostatečné a pečující se tak dostávají do svízelné situace sociální, ekonomické i psychické.

Liší se tyto potřeby v porovnání s dobou třeba před
5 lety?

V minulosti s nástupem energetické krize jsme v Poradenském centru zaznamenávali více dotazů stran příspěvků na bydlení. V mnoha případech jsme poskytovali terénní sociální poradenství, protože podání žádosti například o příspěvek na bydlení bylo mnohdy pro naše klienty a klientky velmi obtížné. Osobně se domnívám, že s nástupem nové sloučené dávky státní sociální pomoci se situace bude opakovat, protože nastavení možností žádání o dávku není pro lidi starší věkem přívětivé.

Ještě mě zajímá jedna z vašich specializací, konkrétně terénní psychologické poradenství. Pro koho je tato služba primárně určena a jaký problém má řešit?

Jsme velmi rádi, že se nám od roku 2024 daří poskytovat terénní psychologické poradenství lidem starším věkem nebo jejich pečujícím, kteří se z různých důvodů nemohou dostat přímo k nám do ŽIVOT 90 a telefonické konzultace jim nevyhovují. Náš terénní psycholog může přijít za klientem či klientkou nejčastěji domů, ale i do zařízení sociálních či zdravotních služeb. Terénní psychologické poradenství je poskytováno pouze na území hlavního města Prahy. V tuto chvíli se na nás zájemci o službu terénního psychologického poradenství obracejí s pocity osamělosti, úzkosti, nepochopení v rodinných vztazích a potřebou ventilace svých pocitů.

Jaká je přesná role terénního psychologa? 

Terénní psycholog vstupuje do přirozeného prostředí zájemce o poradenství z různých důvodů. Může se jednat o akutní pomoc, stabilizaci klienta, poskytnutí psychické opory, ale i preventivní práci, pomoc s psychickými obtížemi, motivaci ke změně, budování důvěry…

Jak se liší výzvy a etické aspekty práce v domácím prostředí klienta od standardní ambulantní terapie?

Terénní práce, ať už sociální, nebo psychologická, je vždy odlišná od klasického sezení ve vybavené kanceláři, kde jste v podstatě na domácím území, máte zde své zázemí, pocit jistoty a bezpečí. Když vstupujete do přirozeného prostředí klienta či klientky, mnohdy nevíte, jak bude prostor vypadat, zda zde nehrozí jakýkoli druh nebezpečí. Zároveň je zde předpoklad většího odbíhání od tématu setkání, protože je tady hodně podnětů pro kamarádské vyprávění, což nemusí být vždy lehké udržet v mezích poradenství. Je potřeba si uvědomit, že vstupujeme ke klientovi domů, a jeho prostor respektovat. Zároveň jsme stále odborníci, kteří musí být schopni se jako odborníci chovat a ze své role nevybočovat.

S jakými psychickými problémy se u seniorů setkáváte nejčastěji? 

Jak již bylo řečeno, v současné době se nejčastěji setkáváme s tématy osamění, úzkostných stavů, potížích při porozumění mezilidských i rodinných vztahů. V poslední době máme i klienty a klientky, kteří se nedokážou smířit se svým zdravotním stavem a omezením, které přetrvává, například po úraze či nemoci.

Jaká je průměrná délka a intenzita kontaktu s klientem v rámci terénní psychologické podpory? Jde spíše o krizovou intervenci, krátkodobé poradenství, nebo i o dlouhodobou spolupráci?

Je to různé, podle situace. Psychologické poradenství ŽIVOT 90 je koncipováno na deset základních setkání. Pokud je třeba v poradenství pokračovat, a setkání mají pro klienta či klientku význam, není problém dotaci navýšit. Nicméně o krizovou intervenci, která by byla poskytnuta teď hned na zavolání, se v tomto případě nejedná. Zde mohu zmínit možnost pomoci linky důvěry Senior telefon, kam může klienti zavolat v momentě, kdy něco řeší a mají pocit, že řešení nesnese dokladu. Linka je anonymní, zcela zdarma a je dostupná 24 hodin denně na telefonním čísle 800 157 157. Může se stát, že klient/klientka očekává od služby něco jiného a vše skončí u jednoho setkání. Psycholog by ve spolupráci se sociální pracovnicí měl být schopen klientovi poskytnout informaci, která služba by jeho očekávání splnila, případně předat kontakt. 

Jak řešíte problematiku čekací doby na psychologické a právní poradenství, zejména v naléhavých případech?

Tady je samozřejmě otázka, jak moc je situace naléhavá. Pokud zájemce o psychologické či právní poradenství zavolá na poradenskou sociální linku a potřebuje řešit svůj problém neodkladně, je vždy vyslechnut, snažíme se zmapovat situaci, podat podporu a motivaci vydržet v zájmu vše vyřešit. Vysvětlujeme, že právní i psychologická poradna je na objednání, právní poradci ani psychologové zde nesedí každý den a nabízíme možnost objednání.

V rámci právního poradenství máme čekací doby nejdéle čtrnáctidenní, většinou je možné konzultaci nabídnout dříve. Na psychologické ambulantní a telefonické poradenství můžeme mít čekací dobu až měsíční, ale ani zde by neměla být bez náhle vzniklých potíží delší. 

Jaký je váš postup při řešení situací, kdy dojde k podezření na zanedbávání či týrání seniora rodinným příslušníkem či pečovatelem?

Asi bych se oprostila od slova řešení. Náš systém má nástroje na pomoc obětem domácího násilí a nechci nyní hodnotit, zda jsou dostatečné či nikoli, vždy je prostor pro zlepšení. Na co nemáme mnoho nástrojů, jak pomoct, je lidská vůle. Pokud sám senior, seniorka, ale i jiné skupiny odmítají tuto situaci z různých důvodů řešit, je těžké najít řešení situace.

Obecně, pokud se k nám tato informace dostane, snažíme se je co nejvíce motivovat k řešení situace. Můžeme předat kontakty na linky důvěry, intervenční centra, sociální odbory. Můžeme nabídnout psychologickou pomoc, právní pomoc, ale možný je i doprovod například do intervenčního centra. Když máme podezření, že se něco děje, ale nelze se spojit se samotnou obětí DN, můžeme požádat kolegy ze sociálních odborů, aby situaci prověřili a zahájili úkony, které mají v kompetenci oni, Policie ČR a návazné služby, kde již můžeme aktivněji působit.

Jaká opatření v centru ŽIVOT 90 děláte pro destigmatizaci duševních problémů a aktivní přístup seniorů k psychologické pomoci?

Jedním z hlavních opatření je poskytování služeb pro pomoc s duševními problémy zcela zdarma, služby mohou na sebe navazovat a díky různým formám poskytovaných služeb ničíme bariéry v přístupu k pomoci. Služby jsou anonymní, nikdo se nemusí bát, že by se například jeho sousedé dozvěděli, že právě on/ona vyhledali pomoc psychologa. Zejména starší generace se domnívá, že psychologické služby využívají pouze „blázni“, a to oni přece nejsou. Přitom psychologická pomoc je využívána od dětí po seniory a může mít obrovský přínos pro zlepšení pocitů a zvládání situací, které se na nás často valí jako lavina.

O psychických potížích otevřeně hovoříme, zmiňujeme jejich prospěšnost, informujeme o možnostech využití. Při mnoha hovorech nabízíme tyto možnosti jako další využití pomoci. Snažíme se naše služby propagovat. Když si zlomím nohu, jdu k ortopedovi, když špatně vidím, jdu k očnímu lékaři. Lidská duše je velmi křehká a každý den je vystavována vypjatým situacím a někdy se může zlomit. Stejně jako zlomenou nohu nebudu léčit sama, bylo by hezké, kdyby ani se zlomenou duší nebyl člověk sám a nestyděl se za to, že chce žít lépe.

Zdroj: autorský článek

Začít diskuzi