Řešíte často, co si o vás myslí ostatní? A znáte FOPO? Co to je a jak se bránit

...

... Zdroj: Andy Vult on Unsplash

Vystoupit před davem lidí může vyděsit i extroverta, zvlášť při důležité prezentaci nebo při setkání s novými kolegy. A to je v pořádku. Co když ale pocity strachu zasahují do každodenního života? Slyšeli jste o strachu z toho, jak nás vnímají ostatní? Seznamte se s FOPO.

Představte si, že se vyfotíte na dovolené u moře, použijete filtr na vyhlazení pleti a příspěvek zveřejníte. Vzápětí vám ale začne v mozku hlodat: Mám dost lajků? Nevypadám tlustě, nebo trochu nešťastně? A pokud se do určité chvíle neobjeví dost lajků nebo komentáře nejsou dost pozitivní, fotku raději smažete. A necítíte se dobře. Poznáváte se? A slyšeli jste o FOPO?

Co je FOPO a jak ho poznat

Fear of Other People’s Opinions je strach z toho, co si o nás myslí ostatní lidé, zejména ve skupině, do které se snažíme zapadnout. Tento strach může být přítomný i na sociálních sítích, kde trávíme hodně času. Scrollujeme, srovnáváme se s ostatními a to v nás často vyvolává pocity méněcennosti. Fotky jiných nás mohou vést k pochybnostem o sobě samých, někdy až k úzkostem.

„V současné době vše roste exponenciálně a mozek dnešních lidí za jeden týden zpracuje tolik informací jako mozky našich předků před 100 lety za celý život. Informační tlak je ohromný a sociální sítě jsou zdrojem strachů. Říká se tomu FOPO – strach, co si řeknou ostatní. Když naši předci lovili a někoho vyloučili, tak nepřežil. My máme strach, že když uděláme chybu, nepřežijeme. Na sociálních sítích se lidé neustále porovnávají a hodnotí, což samozřejmě způsobuje stres,“ popisuje fenomén mentor a kouč osobního rozvoje Jan Mühlfeit v rozhovoru pro edulk.cz.

FOPO může pramenit z osobních nejistot a negativních zkušeností. Není to jen obyčejná obava z názorů ostatních, ale hlubší psychologický problém, který může i vážně omezit schopnost jednat podle vlastních hodnot.

Člověk tak pod tlakem obavy „co tomu řeknou ostatní, co když mě nebudou mít rádi“ přestává být sám sebou, jen aby se zalíbil ostatním. Jak se to projevuje? Někdo může například vyprávět vtip, který vám přijde hloupý či stereotypní, ale smějete se, protože se smějí ostatní. V práci je dost lidí vegetariány, přestáváte jíst maso, abyste zapadli. Chcete se na sociálních sítích pustit do debaty, nakonec si to ale rozmyslíte, aby nikdo nemohl kritizovat vaše názory. Nakonec raději mlčíte a pro jistotu ani nic nepostujete, i kdybyste chtěli. Tyto malé, nenápadné situace mohou vážně ovlivnit kvalitu života. 

Jak se zbavit FOPO

Rozpoznání a pochopení tohoto strachu je prvním krokem k jeho překonání. Ať už jde o osobní růst, profesionální úspěchy, nebo zlepšení sociálních interakcí. Zvládnutí tohoto strachu vede k plnějšímu a spokojenějšímu životu. Jak na to?

Dýchání

V nepříjemných situacích se můžete zaměřit na dech. Jakmile na vás jde úzkostná myšlenka a vy si jí všimnete, nechte ji proplout. Snažte se ji jen prodýchat. Dech vám pomůže zklidnit mysl v nelehkých momentech. 

Dát se na první místo

Je důležité obrátit pozornost na sebe, najít svou sebehodnotu. Být k sobě laskavý, pokusit se nesrovnávat s ostatními. Najít své pravé já a nenechat se tolik ovlivňovat okolím.

Psaní deníku

Deníku se mohou svěřit veškerá tajemství, je to velmi terapeutická a v dnešním digitálním světě dost zapomínaná činnost. Můžete do něj otevřeně popsat věci, tak jak jsou. Vypsat se ze svých pocitů pomůže uvolnit napětí. Zapište si přesně, čeho se bojíte: Opravdu vás kolegové přestanou respektovat, když se nezasmějete jejich vtipu? Přestanou se s vámi přátelé stýkat, pokud si přečtou nějaké vaše názory na internetu? Udělali jste vy něco podobného? Zjistěte, z čeho přesně máte strach, a možná zjistíte, že to za to nestojí.

Zkuste to po malých krůčcích

Dejte si za úkol se v nějaké situaci postavit svému strachu. Může to být někde v bezpečném prostředí, kde o nic nejde, například na rodinné oslavě. Nebo v neškodné debatě na sítích. Začít můžete třeba na našem Instagramu.

Buďte rádi sami se sebou

„Zapište si tři okamžiky během vašeho typického dne, kdy byste si chtěli dát pauzu od displejů. Pro každý okamžik si vyberte nějakou náhradní aktivitu bez používání elektroniky. Nastavte si upozornění, které vám připomene, že máte vyměnit displej za něco jiného, a jakmile se ozve zvonění, odložte telefon,“ radí Tanya J. Peterson v knize 101 pravidel, jak zastavit úzkost.

A pokud vás FOPO ovládá tak, že si neumíte poradit, neváhejte a kontaktujte terapeuta. A než se s ním sejdete, svěřte se přátelům nebo rodině, to je první krok k úspěchu.