Spadli jste do pasti nákupů pro zlepšení nálady? Tipy, jak z toho ven a neobviňovat se
Zkoušela jsem toho hodně: dát zlevněné zboží do košíku a pak zavřít prohlížeč. Říct si, že budu nakupovat jen kvalitní věci a tím pádem jich budu mít méně. Metodu „jeden kus za měsíc“. Upřímně – občas mě stejně dostali! Díky následujícím tipům se mi ale alespoň podařilo objem nákupů snížit a nebýt na sebe naštvaná. Co nakonec zabralo nejvíc?
Nákupy nebyly nikdy tak jednoduché! Stačí v podstatě jeden klik a zboží z vašeho oblíbeného e-shopu je vaše! Špatný den v práci? Zastavím se cestou domů v oblíbeném concept storu. Ten svetr v akci by to mohl spravit. Kalhoty, na které jste koukali před týdnem jsou ve slevě? To je znamení, že mají být vaše! Šup s nimi do košíku, zaplatit a uf, teď se ve vás konečně rozlije pocit radosti či uspokojení. Anebo taky ne. Jak uvádí jeden průzkum, jen jeden ze tří zákazníků, kteří nakupují proto, aby se cítili lépe, se tak opravdu po provedené transakci cítí.
Článek si můžete poslechnout i v audioverzi:
Další zklamání přichází ve chvíli, kdy balíček dorazí. Kouzlo z ulovení výhodné nabídky je pryč, zboží často neodpovídá našim představám a vracení stojí rozhodně více úsilí, než pořízení produktu. Můžeme si stokrát říkat, že nákupy nás šťastnějšími neudělají, prodejci ale dělají všechno proto, aby nás přesvědčili o opaku.
Dá se vlastně impulzívním nákupům bránit? Některé z našich tipů by vám mohly ušetřit čas i peníze.
Stanovte si priority
V první řadě si řekněme, že pokud patříte k lidem, kterým nová sukně zlepší náladu a na Vinted jste každý den, abyste zkontrolovali novinky, nečekejte, že zvládnete přestat utrácet za nákupy pro radost ze dne na den. Baví vás móda a oblékat se? Pak je asi nesmysl vinit se za projíždění on-line obchodů s oblečením. Šetříte na nový mobil? Pak se vám bude hodit každé tričko, které si nekoupíte. Zkuste si jen pro sebe napsat na kus papíru, jak by vypadaly vaše ideální nákupy za měsíc a kolik za to chcete utratit. A pak si také udělejte shopping list, kam napíšete jen věci, které opravdu potřebujete. Snažte se být maximálně upřímní: pokud tušíte, že je to nereálné, stanovte si měsíčně částku, kterou si prostě na impulzívní nákupy vyhradíte a tu nepřekračujte. (A pokud ji ušetříte, klidně si ji převeďte do dalšího měsíce.)
Udělejte si plán
Prokrastinujete v práci u sjíždění výhodných nabídek na slevových serverech? Zkuste si místo toho vymyslet něco jiného, co by vám dovolilo na chvíli vypnout. Samozřejmě ideální by bylo vstát od počítače a protáhnout se, ne vždycky to ale jde. Můžete ale zkusit on-line sudoku nebo kvízy.
Když už něco vidím
Pokud je to oblečení, ptejte se vždycky na praktické věci: nemám podobný kousek ve skříni? Kam ho budu nosit a jak často? Došla bych si pro tu věc do kamenného obchodu? Opravdu potřebujeme tolik lahví vína a nebudeme ho doma pít jen proto, že můžem? Odborníci doporučují také odložit nákup nejméně o 48 hodin a popřemýšlet, a to i u slev nebo výhodných nabídek. Pokud tu věc opravdu potřebujeme, jistě za ni budeme ochotni dát i o pár procent víc korun. A pokud výhodná nabídka nevydrží, dejte si ji na „wish list“ a počkejte, až se zase produkt ve slevě objeví.
Impulzivní nákupy připouští 42 % respondentů
Impulzivně nakupují spíše ženy
Impulzivním nákupčím je nejčastěji 25-34 let
Nejčastěji se impulzivně nakupuje v segmentu módy (58 %) a potravin (54 %)
Na výdejním místě, kam si jdou lidé pro zásilku, impulzivně nakoupí další zboží 37 % respondentů
Jenom kvalitu?
Někdy se můžete setkat s radou, že by se měl člověk naučit kupovat jen kvalitní výrobky, které jsou pochopitelně většinou dražší než levné varianty. Upřímně, impulzívně koupený vlněný svetr, který zas tak nepotřebujete, se omrzí stejně rychle jako umělý. Tady záleží na vašich finančních možnostech a na tom, kde si stanovíte priority. Toužili jste celý život po drahých značkových slunečních brýlích? Dejte si je wish list a našetřete si na ně. To ale neznamená, že někomu jinému stejnou službu neudělají brýle z drogerie.
Praktické rady
Máte v mobilu nebo na počítači víc prohlížečů? Používejte jeden na brouzdání po e-shopech a druhý na vše ostatní. Nebude vás tolik lákat personalizovaná reklama. Máte v e-shopech uložené platební údaje? Smažte je, pak nebudou nákupy tak jednoduché.
Přítel na telefonu
Mně se nakonec ale nejvíc osvědčila kamarádka na telefonu. Rozhodly jsme se, že si každý nákup oblečení budeme navzájem schvalovat. Už první krok – poslat zprávu – znamená odložení rychlého uspokojení z nákupu. Kamarádka mne dobře zná, stejně tak i můj šatník, takže správně usoudí, že nepotřebuji další zelenou parku, i když je to prokazatelně výhodná koupě a můj oblíbený kus oblečení. Na druhou stranu ale ví, že přesně takovou sukni unosím a že si prostě někdy člověk potřebuje zvednout náladu.