Můj ztrhaný ksicht je konečně trendy: „Tired Girl“ jako volání o pomoc i čirý cynismus
Nevyspali jste se dneska v noci zrovna dobře? Nebo i přes snových osm hodin v limbu vypadáte pořád vyčerpaně? Chcete si naložit obličej do kafe? Nebo ho rovnou sundat a nacpat na chvíli do mrazáku? Představte si, že někteří lidé si dělají make-up tak, aby vypadali právě jako vy. Nebo já. Generace Z si osvojila beauty trend „unavené holky“ a sešlí lidé nikdy nebyli víc cool.
Popelavá kůže, rudé kruhy pod očima, tmavé rty. Mohlo by se zdát, že je nejposlednější trend odnoží japonských kosmetických stylů „kocoviny“ či Igari nebo dokonce devadesátkového grunge, ale „Tired Girl“ je mnohem současnější – look vyhoření přímo čerpá ze vzhledu Wednesday Addams v nové řadě populárního netflixovského seriálu.
„Záměrem vždycky bylo, aby nebyla typem dívky, která tráví hodiny úpravou vlasů a líčením,“ řekla Nirvana Jalalvand, umělecká maskérka, která vytvořila make-up pro Jennu Ortegu. „Musí řešit případy a být na důležitých místech. Líčení není na jejím seznamu priorit.“ Wednesday tak raději nasadí podvratný poker face v přímém kontrastu s uhlazenými trendy svěžích líček a rtíků k zulíbání, které jsme naučeni spojovat si v posledních letech s ideálem ženské krásy.
I když se „Tired Girl“ taky tváří jako pěkná bitch, co bude pořádně rebelovat, ukáže vám prostředníček existenciálního teroru a s ledovou tváří něco zapálí, klame vzhledem. Je součástí pomíjivého fenoménu „core“, což je slovo používané k popisům specifických internetových estetik. Například jako jsme s filmem Barbie zažívali barevný „barbie-core“ nebo krátce poté uhlazený „ballet-core“ s teniskami ve tvaru baletních špiček. A i tahle unavená holka je určena pro rychlou spotřebu i rychlý prachy.
Komodifikace kolektivního vyhoření
Že jsou trendy povrchní, rychlé a hlavně pro zábavu není žádné překvapení a není to jejich vada. Je to v podstatě jejich účel. Nemůžeme od nich čekat, že změní cokoliv jiného, než traffic na profilech na sociálních sítích nebo jmění kosmetických a oděvních firem. Začínají být stejně únavné, jako předvolební výkřiky politických stran, které raději vymýšlí, jakých vysokoškolských oborů se zbavit, než aby reflektovaly reálné problémy mladých lidí.
Look, který napřímo přiznává „scrollovala jsem do tří ráno na mobilu, protože už z toho všeho nemůžu dál“ působí jako svěží vítr. Je na něm něco opravdového. Pro generaci Z žijící v neustálém vyhoření se může zdát takový trend téměř radikální. Realita je ale taková, že je to pořád ta stejná písnička. Udržovat si dokonalou pleť není pro mnohé zadarmo a kromě peněž to zabírá i hromadu času, který by mladí lidé mohli věnovat skutečnému rebelování.
Na sítích tak nyní najdeme třeba i dvanácti krokové návody, jak docílit vzhledu „unavené holky“, které udržují v chodu kolečka kosmetického průmyslu a nadměrné spotřeby. Stačí se na náročnou rutinu jen dívat, aby si chtěl člověk zdřímnout. Trend, který mladé na první dobrou povzbuzuje, aby přijímali své nedostatky, ve výsledku není ničím jiným než cynickým vyděláváním na generaci, u které jen za poslední dekádu narostly deprese o 60 %. Škoda, že se jich nemůžeme zbavit dvoufázovým odličovačem.
„Tired Girl“ tak rebeluje jen na oko, ale možná je to celé i volání o pomoc. Co ho vyslechnout a jít mladým lidem naproti? Například mileniálové jsou už přece dávno zvyklí být všem pro smích (pamatujete na avokádové tousty a ovesná latté?), tak když si gen Z našich ztrhaných ksichtů udělala trend, pojďme se konečně vybodnout na to, co si o nás kdo pomyslí.
Oživme opravdový grunge – jestli chcete tak „anti-establishment core“ – a vynesme své kruhy pod očima hrdě a se vztyčenou hlavou. Ukažme mladým, že mohou uspět, i když jim vzhled bude u zadku opravdu a ne jen ironicky. Třeba se nám všem uleví alespoň na sedm minut, než nás spláchne nějaký další trend.