Chcete ovládat své emoce? Naučte se využít mozek v módu člověka, šimpanze a počítače

Dokázat řídit své emoce, to je dovednost snů. Kdo chce mít šanci, potřebuje jim v prvé řadě porozumět. Paradox šimpanze je tomu nápomocný.
Lidský mozek je složitý a fascinující orgán, který neurovědci neustále zkoumají a stejně toho o něm ještě nevědí dost. Dělí se na oblasti, z nichž každá má své funkce, a interakce mezi nimi určují naše myšlenky, pocity a chování. Často bývá těžké je rozpoznat, natož ovládat. Pomoct nám v tom může znalost Paradoxu šimpanze, který formuloval britský profesor psychiatrie Steve Peters.
Je to model lidského chování, díky němuž je možné lépe pochopit interakce mezi emocionálními a racionálními částmi mozku. Profesor Peters používá pro vysvětlení analogii a říká, že máme v hlavě šimpanze a člověka. Člověk představuje prefrontální kůru, což je vyvinutější část mozku, zatímco šimpanz představuje limbický systém, tedy část mozku vyvinutou už na začátku lidské historie. Petersův model rozděluje mozek na tři hlavní části: Člověka, Šimpanze a Počítač, přičemž uvnitř našeho Počítače máme také Gobliny, což jsou zlé bytosti malého vzrůstu známé z anglického folkloru, záškodnické zlomyslné Gremliny a Autopiloty.
Člověk
Člověk představuje racionální část mozku odpovědnou za logické myšlení, plánování, rozhodování a vědomé myšlení. Tato část mozku vás dělá tím, kým jste. Protože je založena na logice a faktech, může trvat déle, než zareaguje. Je to totiž nejpomalejší systém.
Šimpanz
Ten představuje emocionální část mozku, v jejíž gesci jsou instinkty, pocity a reakce, někdy může převzít kontrolu a při pocitu ohrožení způsobit, že jednáme impulzivně nebo iracionálně. Je to primitivní systém v mozku, který nekontrolujeme. Šimpanz může myslet sám za sebe. S instinkty pro přežití v džungli pracuje rychle, ale ne tak rychle jako Počítač.
Počítač
Počítač je referenční zdroj pro Člověka i Šimpanze. Ukládá naše návyky a přesvědčení o tom, co je správné a důležité na světě. Počítač také uchovává vzpomínky a na základě minulých zkušeností poskytuje rady. Ačkoli sám Počítač nemyslí, může být naprogramován, jak má jednat v určitých situacích, a běží asi čtyřikrát rychleji než Šimpanz, a tedy dvacetkrát rychleji než Člověk. Když se narodíme, náš Počítač je v podstatě prázdný disk. Časem začínáme psát svůj program o tom, jak přežít a prosperovat. Mnohé z něj se stává našimi základními přesvědčeními a hodnotami, jež ovlivňují naši osobnost, chování a život. Bohužel, některá přesvědčení a strategie, které se učíme v raném věku (často do věku osmi let), se mohou později v životě ukázat jako falešné nebo nevhodné. Potenciálně izolované události se do nás otiskují jako univerzální pravdy platné pro všechny situace.
Goblinové
Nepomáhající nebo až destruktivní přesvědčení, případně chování, které je pevně zakotveno a lze ho velmi těžko odstranit, protože se obvykle pevně fixuje již v raném věku. Mohou to být zásadní přesvědčení dotýkající se mnoha oblastí vašeho života: „Nikdy se mi nic nepovede.“ „Ostatní to mají mnohem snazší.“ „Jsem neschopná.“ „Nejsem oblíbený.“
Gremlini
Představují omezující, nepomáhající nebo destruktivní přesvědčení či chování objevující se, když máme nerealistická očekávání od sebe či od jiných lidí. Často se projevují jako snaha o perfekcionismus, nutkání k tomu, co bychom podle nějaké představy měli nebo musíme udělat. Shrnují je věty typu: „Nikdy bych neměl udělat chybu.“ „Můj partner by mi měl rozumět.“ „Nikdy nesmím selhat před ostatními.“ Gremliny je snazší odstranit než Gobliny, ale stále to vyžaduje značné úsilí. Gremlini i Goblinové jedou v hlavě na autopilota, takže si často neuvědomujeme, jak moc ovlivňují naše každodenní chování.
Autopilot
Jsou to naše užitečná nebo konstruktivní přesvědčení a chování včetně dobrých návyků, které jsme postupně do mozku nainstalovali. Jakmile rozpoznáme Gremliny a identifi kujeme vhodnější alternativu, můžeme je nahradit právě užitečnějšími Autopiloty.
Porozumění šimpanzímu mozku
Prvním krokem k řízení vašeho Šimpanze je porozumět jeho povaze a tomu, jak funguje. Šimpanz je emocionální tvor, který reaguje instinktivně na hrozby a výzvy. Není racionální a nereaguje na logické argumenty, zpětnou vazbu nebo důkazy. Je motivován strachem, protože nám v průběhu evoluce pomáhal vyhýbat se akutnímu nebezpečí. Náš Šimpanz je jedna z prvních vyvinutých částí lidského mozku.
Šimpanz může převzít kontrolu v situacích, kdy se budete cítit ohroženi nebo pod tlakem, například při přijímání negativní zpětné vazby, a bude se cítit ještě více ohrožen, pokud tuto zpětnou vazbu dostává před ostatními lidmi, a to i přesto, že se tak děje od někoho, koho máte rádi. Šimpanz reaguje rychle a vede k impulzivnímu chování, agresi a dalším negativním emocím či projevům, jako je zášť nebo negativní samomluva. O to více, oč je spojen s Gremliny a Gobliny, kteří ho rádi rozdráždí.
To nejlepší z Mojí psychologie poslouchejte jako audioverze. Všechny audiočlánky najdete zde.
Aby se tomu mohlo zabránit, je důležité naučit se rozpoznat, kdy váš Šimpanz přebírá kontrolu, a předem rozpoznat, kdy je pravděpodobné, že se tak stane. Ve stresových situacích se zastavte, nadechněte a zeptejte se sami sebe: „Kdo je tady teď ve vedení, já, nebo můj Šimpanz?“ „Opravdu chci cítit a jednat tímto způsobem?“ „Co jiného bych mohl/a udělat v této situaci?“
Řízení šimpanze
Nejprve musíte přijmout, že váš Šimpanz se nezmění. Když se rozhodne jednat, je obtížné ho ovládat. Sebekontrola jednoduše nebude fungovat, protože emocionální Šimpanz je výrazně silnější než Člověk. Musíte se naučit ho řídit jako dítě, s nímž cloumají emoce. Nikdy přitom nezapomínejte, že máte vždy na výběr, jak se chovat a reagovat. Existuje několik strategií pro řízení Šimpanze a zabránění tomu, že převezme kontrolu.
1. Vycvičte ho
Musíte svému Šimpanzovi pomoct ventilovat nahromaděnou emoci, se kterou se potýká. Může to trvat jen 10 minut a můžete toho dosáhnout fyzicky nebo emocionálně. Nicméně řízené emocionální uvolnění je vždy lepší, protože je základem hněvu Šimpanze. Projevte své emoce s kamarády u kávy či drinku, a to s vědomím, že poté můžete pracovat na řešení jakýchkoli problémů, které byly reakcí Šimpanze původně zamlženy. Pokud vám někdo nadává, uvědomte si, že je to jen jeho neřízený Šimpanz, který jen uvolňuje páru.
2. Uvězněte ho
Po vyventilování a uvolnění emoce bude Šimpanz unavený a ochotnější přijmout klidnější rozhovor. Pokud se Šimpanz znovu rozjede, znamená to, že ještě nevyventiloval veškerou svou emoci. Možná bude potřebovat několik pokusů, než se vrátí do své klece, ale rozhodně pomůže upřímnost ke svým pocitům a emocím.
3. Nakrmte ho
Třetí způsob je nakrmit svého Šimpanze. Můžete to udělat dvěma způsoby – fyzickou či emocionální odměnou, anebo rozptýlením. Buďte ale opatrní při používání jídla jako odměňovacího mechanismu, protože to může rozmnožovat negativní Gremliny, kteří se dostanou do vašeho Počítače. Někdy stačí, když svého Šimpanze na chvíli rozptýlíte, aby se úplně uklidnil, a potom může kontrolu nad situací převzít Člověk. Hraní videoher, procházka, sledování filmu jsou dobré způsoby, jak Šimpanze rozptýlit, čím jsou zábavnější a poutavější, tím lépe, Šimpanzi milují zábavu.
Jak vybrat kroužek
Nechte dítě vybrat, proberte s ním ale i náročnost. Jak často týdně bude kroužek navštěvovat, jestli bude jezdit autobusem, nebo docházet pěšky, co všechno se nejspíš bude během hodiny dít a podobně.
Nepřežeňte to. Kroužky nemají být to jediné, co dítě mimo školu zažije. Potřebuje i čas s kamarády, čas s rodinou a čas jen pro sebe, kdy se může nudit.
Zvažte své finanční možnosti! Budete mít na to, podporovat dítě i ve chvíli, kdy by chtělo pokračovat další roky nebo bylo natolik úspěšné, že by se dostalo do kategorie či výběru s větší finanční náročností?
Používání počítače
Pokud Šimpanz cítí jakékoli nebezpečí, rychle posoudí úroveň rizika, a jde-li o vážnou hrozbu, okamžitě reaguje. Jestliže hrozbu vyhodnotí jako méně závažnou, hledá radu v Počítači, rychlost takových reakcí je přitom menší než 0,02 sekundy. Využití Počítače je jednoduše nejrychlejší způsob, jak situaci zvládnout. Šimpanz se tam podívá a zareaguje dříve než Člověk.
Pak ovšem máme jistý problém s Gobliny i Gremliny. Zdolat Gobliny je náročné, Gremliny udoláme snadněji, a tak se prioritně zaměřme na ně, potřebujeme je v Počítači vypnout. Jak? Abychom předstihli jejich řádění, musíme je včas identifikovat a nahradit posilujícími, užitečnými Autopiloty, kteří příznivěji ovlivní, jak Šimpanz vnímá události, a tím i jeho reakci. Jde o náhradu jednoho přesvědčení druhým, přičemž tento proces může trvat a potřebuje neustálé posilování.
Vyhledávání Gremlinů
Gremlin obvykle zanechává stopu negativních emocí. Takže, když se kvůli něčemu cítíte nepříjemně nebo vyloženě špatně, zkuste vysledovat Gremlinův původ. Situaci vám samozřejmě komplikuje fakt, že se Gremlini často spojí dohromady, takže je možná budete muset rozplést, a to může dokonce vyžadovat pomoc terapeuta. Paradox šimpanze poskytuje cenný rámec pro pochopení a řízení emocionálních a racionálních částí mozku. Tím, že získáte vědomosti o analogii jejich fungování, můžete pracovat na zlepšení svého života. Svého Šimpanze ale neodsuzujte. Udržuje vás naživu a zdravé po většinu času a je základní součástí toho, kým jste.