Co by je přimělo konečně odložit telefony? Dětí se ptal výzkumný tým z USA

Děti a sociální sítě (ilustrační obrázek)

Děti a sociální sítě (ilustrační obrázek) Zdroj: iStock

Anna Nováková
Rodičovství
Diskuze (0)

V březnu uspořádala agentura Harris Poll anonymní průzkum mezi více než 500 dětmi napříč USA ve věku od 8 do 12 let. Výsledky ukázaly, co už všichni víme, že dnešní dětství je spojené s mobilními telefony. Výzkumný tým se proto rozhodl dětí přímo zeptat, co by nejraději dělaly místo hraní na mobilu.

Průzkum pomohli zorganizovat Lenore Skenazy, autorka knihy Free-Range Kids, výzkumník Zach Rausch z New Yorku a sociální psycholog Jonathan Haidt. Většina dětí v průzkumu uvedla, že má chytrý telefon, a zhruba polovina ve věku 10 až 12 let přiznala, že většina nebo všichni jejich kamarádi už mají i sociální sítě.

Ano, děti tráví na telefonech víc času, než bychom chtěli. Ale tohle šetření ukázalo, že ani nemají jinou možnost. Většina dotazovaných dětí totiž vůbec nesmí sama ven. Bez dospělého je to v dnešní době prý nebezpečné. Polovina osmiletých a devítiletých nesmí ani sama zajít k regálu v obchodě. A víc než čtvrtina dětí si nesmí hrát venku s kamarády bez dozoru. Ani na vlastní zahradě.

Rodiče samozřejmě chtějí pro své děti to nejlepší i co se týká bezpečí. Jsme navyklí být dětem pořád nablízku, všechno organizovat a všechno kontrolovat. V důsledku nepřetržitého hlídání tak asi 75 % dětí od 9 do 12 let uvedlo, že pravidelně hrají Roblox, on-line hru, kde si povídají s kamarády nebo i úplně cizími lidmi. Chtějí být zkrátka s kamarády, a když to nejde venku, setkávají se on-line.

Co by je tedy přimělo telefony odložit? 73 % dětí souhlasilo s tím, že by trávily méně času on-line, kdyby si mohly hrát s kamarády osobně, 45 % dětí by dalo přednost nestrukturované hře před organizovanými aktivitami a pouze 30 % zvolilo organizované sporty a aktivity. Samozřejmě, že je Amerika kulturně odlišná od České republiky, malá inspirace ale nikdy neuškodí. Co tedy můžeme zkusit udělat jinak?

Svoboda ve skutečném světě

Díky digitálním technologiím mají děti přístup do on-line světů, kde se můžou pohybovat mnohem svobodněji než v tom skutečném. Skenazy, Haidt a Rausch upozorňují: „Dát dětem víc svobody může být zpočátku nepříjemné. Ale pokud chceme, aby odložily telefony, musíme jim otevřít dveře.“

Psycholog David Kolb, který se věnuje teorii učení, tvrdí, že nejlepší způsob, jak se něco naučit, je skrz vlastní zkušenost. Ne tím, že posloucháme, jak to má být. Prostě to zkusit. A i když to třeba nevyjde, je to pořád užitečnější zkušenost než poslouchat varování „to nedělej, spadneš“. Když děti neustále instruujeme, nebo se nemohou s kamarády potkávat bez našeho dozoru, vezmou si raději telefon a objevují svět on-line. Možná je načase si sáhnout do svědomí a neobviňovat z digitálních závislostí pouze mobilní telefony a sociální sítě.

Jestli dětem chceme pomoct odložit telefony, jako rodiče si musíme trochu zpracovat své vlastní obavy. Odkud pramení? Opravdu jsou založené na faktech? Jsou děti opravdu ve větším nebezpečí v reálném světě? Zavzpomínejte také, jaké to bylo, když jste byl(a) dítě vy. Kde jste se toho naučili nejvíc? Co vám dělalo největší radost?

Dejte také dětem více volného času na neorganizovanou hru (prázdniny jsou na to přece ideální), neplánovanou, bez dospělých, bez programu. Jen tak si prostě hrát. Možná to nebude ze začátku jednoduché, ale jde to. I když máte dojem, že by měly dělat něco smysluplného, dejte jim prostor objevit, co by je opravdu zajímalo.

Můžete dětem například pomoct najít park, hřiště, lezeckou stěnu nebo třeba knihovnu ve vašem okolí, kde by se mohly s kamarády setkat. Vybavte je drobnými na nějaké občerstvení a domluvte se s nimi na přesném čase, kdy je vyzvednete. Když děti zapojíte do plánování, určitě přijdou s vlastními dobrými nápady na místa setkání. Také budou ochotnější dodržet pravidla, na nichž se samy podílely.

Začít diskuzi