Je móda vyhazováním peněz z okna? Kabelka může být investice

Je móda vyhazováním peněz z okna, anebo příležitostí, jak vhodně uložit své úspory a za pár let třeba ještě zbohatnout? V případě designérských kabelek platí možnost číslo dvě.
Fronty na kabelky Birkin bag od francouzského módního domu Hermès se v posledních dekádách postupně přesunuly do online světa. To ovšem neznamená, že by se zájem o tuto nejslavnější a v současnosti také nejhodnotnější kabelku jakkoli zmenšil, naopak. Podle módní studie z roku 2017 se cena ikonické „birkinky“ za posledních 35 let zvýšila o 500 procent, ani jednou se její cena nepropadla a zdárně zvládla i změny spojené s pandemií a následnou ekonomickou krizí. Za loňský rok cena Birkin bag stoupla o dalších 10 procent, což z ní dělá mnohem výhodnější a jistější investici, než je třeba nákup zlata. Zní to jako zajímavý potenciál? Jistě.
Továrna na peníze
O trhu s ikonickými luxusními kabelkami se nejčastěji mluví v souvislosti s módními investicemi. Ušetřit si na trendy model, který zrovna nosí celý Instagram a TikTok, sice může znít jako skvělý plán, sezonní hity ale v tomto ohledu nejsou nejlepší volbou, neboť jejich sláva často trvá jen pár měsíců, než je nahradí jiný, poutavější mikro trend. Proto dlouhodobě roste hlavně cena nestárnoucích, nadčasových klasik. Kromě birkinky se mezi takové řadí třeba Kelly bag od Hermès nebo slavná Chanel 2.55, známá též jako Flap Bag.
Znamená to tedy, že stačí mít prostě jen dostatek fi nancí na účtu a nakráčet do luxusního butiku, ze kterého budete odcházet o několik desítek (v případě Hermès a Chanelu i stovek) tisíc korun lehčí a s myšlenkou, že za pár let, až se vám kabelka okouká, ji prodáte za mnohem vyšší cenu? Tahle snadné to zase není. Pověstný nekonečný seznam čekatelů na nové kabelky Birkin a Kelly není mýtus, proto drtivou většinu modelů seženete hlavně z druhé ruky (v angličtině je najdete pod označením pre-owned, nikoli second hand), a to ideálně na resaleových webech, jako je Vestiaire Collective, The RealReal nebo Farfetch.
Počítejte nicméně s tím, že ceny již dříve vlastněných modelů se často pohybují ještě výš než u nových kousků. Důvod je jednoduchý. Navzdory nestárnoucím tvarům kabelek značky každý rok přicházejí s novými kolekcemi, které se od sebe liší barevnou paletou nebo materiály. Drtivá většina nabízených modelů z minulých let je tak už většinou nedostupná, a lze je považovat za určitou formu limitovaných kolekcí. Má to ale i velkou výhodu, díky stále rostoucí poptávce, zejména ze strany módních sběratelů, máte dvojnásobně zajištěnou neustále se zvyšující cenu. Jednoduše řečeno, koupíte sice za hodně, ale prodáte za mnohem víc.
Tady cena stále roste
Fendi Baguette: Ikonická „bagetka“ vloni oslavila čtvrt století na módní scéně. Obzvlášť velký zájem v současnosti zaznamenávají vintage kousky z konce 90. a začátku nultých let, které se vyznačují nezaměnitelnými barvami a vzory.
Dior Lady Dior: Poprvé se světu představila v roce 1994, o její skutečný otisk v historii módy se ale zasloužila princezna Diana. Kabelka se totiž původně jmenovala Chouchou (ve francouzštině miláček), název Lady Dior získala až dva roky po uvedení na trh právě díky lady Di, jejíž neoddělitelnou součástí se tento model stal. Dnes je vysoká poptávka jak po vintage kouscích v neutrálních barvách, tak po módním updatu, který odpovídá požadavkům dnešní doby.
Saint Laurent Le 5 à 7: Tato kabelka se v současnosti řadí mezi modely s nejvyšším investičním potenciálem, který můžete za pár let zúročit. Její kouzlo spočívá v minimalistickém zpracování a kvalitní černé kůži, které z ní dělají nadčasový kousek odolávající trendům.
Gucci Jackie 1961: Poprvé spatřila světlo světa v 50. letech 20. století, ale to se ještě jmenovala Fifties Constance. Vše se změnilo poté, co byla Jackie Kennedy vyfotografována, jak se touto kabelkou chrání před objektivy dotěrných paparazzi. Model Jackie si na konci 90. let oblíbil i tehdejší kreativní ředitel Gucci Tom Ford, který jej v aktualizované verzi vrátil na přehlídková mola. O deset let později totéž udělala i Frida Giannini a vše k dokonalosti dotáhl Alessandro Michele v roce 2020, který kabelku proměnil v moderní kult.
Bottega Veneta Cassette: Italský dům je známý nadšením pro svou typickou proplétanou kůži zvanou intrecciato. Na kabelce Cassette, která byla pojmenována po svém obdélníkovém tvaru, je ovšem toto ikonické zpracování podstatně zvětšené. Díky provedení sahajícímu od neutrálních odstínů po trendy barvy se z kabelky stala nadčasová záležitost, která bude vypadat nádherně i za několik desetiletí.