Stresuje vás Black Friday? Neplaťte za slevy úzkostí a vykašlete se na něj (Komentář)

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: iStock

Komentáře
Diskuze (0)

Pozor, pozor, už jen dva dny a propásnete největší příležitost těchto Vánoc! Ježíšek si to hodí a nikdo vás nebude mít rád. Za pár let vás děti vypustí do lesa, aby se o vás nemusely na stará kolena starat, a vám probleskne hlavou: „Kdybychom jen tehdy koupili tu třetí televizi…“

Lidé si své identity staví na různých podivnostech. Jedni pijí pouze černou kávu, a mléko je pro ně urážka dobrého vkusu, jiní se dušují, že nikdy neviděli žádnou reality show. Já se dřív pyšnila snobstvím, že nejsem „vánoční typ“ a kdo má přes svátky dobrou náladu, byl podle mě úplně cringe. Dnes už jsem z toho vyléčená. Začala jsem lidem přát, aby měli maximální možnou radost ze všech nemožných prkotin, klidně celý rok. A Vánoce snesu. Život je na druhou stranu někdy nesnesitelný, takže jestli vám dělá dobře zírat hodiny do blikající jedle, snad budete letos vůbec nejšťastnější.

Už dávno mi nepadá monokl do sklenky s šampíčkem, když spatřím ohavnou vánoční dekoraci. Považovala jsem tohle za nutné vyjasnit, protože dál už budu možná větší škarohlíd a možná se vás i trochu dotknu. Ale nemyslím to zle. Sama dobře vím, jak strašně mohou Vánoce lidi vystresovat, až z toho třeba od rána pijí a pak křičí na svou manželku nebo manžela. Takže, i když si svátky už umím celkem užít, nikdy se nesmířím s debilní akcí Black Friday.

FOMO Friday

Téměř padesátiletá americká tradice, spojená s oslavami Dne díkůvzdání, se u nás ujala až v době, kdy jsme v kapitalismu dávno plavali. Její nejvýraznější stinnou stránku shrnuje report organizace Green Alliance ve spolupráci s University of Leeds – až 80 % položek nakoupených během Black Friday končí na skládce nebo ve spalovně po několika málo použitích. K tomu připočítejme časté vracení impulzivně koupeného zboží. Přeprava sem a tam generuje další odpad i emise. Ale existuje ještě jedna, méně viditelná cena, kterou honbou za slevami platíme.

Všichni víme, že je Black Friday podfuk, jenže tomuhle podfuku nedokážeme odolat. Obchody na nás naléhají limitovanou akcí a nejkřiklavějšími slevami. Je to možná nejstarší trik v marketingu – rozhodovat se pod zdánlivým tlakem. Strach, že prošvihneme nejlepší nabídku (FOMO), žene většinu lidí ke zbrklému nakupování. Necháme se nalákat na několik „taháků“, které jsou možná opravdu levnější, k tomu ale přihodíme hromadu věcí, kterých se prodejci potřebují zbavit, i když je nepotřebujeme…  Co když se totiž budou hodit? Nebojte, nebudou.

Chceme trochu té vánoční radosti dopřát přece nejen sobě, ale i blízkým a hlavně dětem. Mám pro to pochopení, sama se snažím synovi vynahradit všechny ty traumatické chvíle z  vlastního dětství a nejraději bych mu skoupila celý krám. Přesto ho na konci listopadu raději mnohem častěji prudím přednáškami o tom, jak nás ovlivňuje reklama.

Black Friday totiž na děti působí nejspíš ještě mocněji než na nás a učí je posuzovat vlastní hodnotu i hodnotu ostatních podle toho, co mají. Ne podle toho, jací jsou. Děti pak potřebují držet krok s vrstevníky, mít stále něco „lepšího“ a bojí se, že když nezapadnou teď, už nezapadnou nikdy. Vyvolává to v nich zbytečnou úzkost, stres a pocit neuspokojení. Není vám to povědomé? O Vánocích se všichni tak nějak vracíme do dětství. Nemyslíte?

Začít diskuzi