Nenechte se vybláznit s Black Friday. Aplikujte vědomé nakupování
Je tu konec listopadu a spolu s ním i nefalšovaná nákupní horečka zvaná Black Friday. Obchody se předhánějí v ohlašování největších slev roku a my máme pocit, že pokud si nepořídíme ten nejnovější kávovar nebo desátý svetr za poloviční cenu a nenakoupíme vánoční dárky i pro sousedy, které potkáváme na chodbě jen náhodou, promeškáme životní příležitost. Ale ruku na srdce, opravdu si nákup všech těch věcí dostatečně promyslíme?
Black Friday je marketingové mistrovské dílo, které cílí na naše myšlenkové zkratky. Především je to strach, že nám něco unikne (FOMO), který nás nutí jednat impulzivně a vypínat racionální myšlení. Podle studií je impulzivní nakupování spojené s nedostatkem plánování a může vést až pocitům studu a viny. Místo radosti se tak může dostavit tok negativních myšlenek a výčitek.
Proč si osvojit vědomé nakupování?
Namísto adrenalinového sprintu za co nejnižší cenou zkuste letos zpomalit, nadechnout se a zamyslet se ještě předtím, než vyrazíte do obchodního centra nebo odešlete objednávku. Vědomým nakupováním totiž ušetříte nejen peníze, ale také svou psychickou pohodu.
Vědomé nakupování není o tom, že se musíte slevovým akcím vyhýbat obloukem. Je to o sebekázni a sebekontrole. Jste to vy, kdo rozhoduje, ne marketingová kampaň. Navíc se ukazuje, že vědomá spotřeba (Mindful Consumption) zvyšuje životní spokojenost, takže vědomé nákupy na nás mají i přímé pozitivní psychologické dopady.
Zkuste se letos držet těchto pěti tipů:
1. Vytvořte si „Seznam potřeb“
Než začnete s nákupy, sepište si seznam. Pokud máte nějaká přání, napište Ježíškovi (partnerovi, rodičům, komukoli – určitě budou rádi za smysluplný námět na dárek). Na vašem vlastním seznamu by mělo být jen to, co opravdu potřebujete, včetně dárků pro vaše blízké. I tam je ale potřeba si vytvořit řád.
2. Stanovte si rozpočet
Peníze nejsou neomezený zdroj. Stanovte si pevnou maximální částku, kterou jste ochotni utratit, a držte se jí. Jakmile bude vaše obálka prázdná, vaše nakupování končí.
3. Zkoumejte slevu
Je 50% sleva skutečně 50%? Použijte srovnávače cen nebo historii a ověřte si, zda je to reálná sleva, a ne jen marketingový trik.
4. Jednejte s rozmyslem
Vidíte něco, co je mimo váš seznam, ale přece jen na to máte zálusk? Přidejte si to do košíku, rezervujte si to, ale rozhodně hned neplaťte. Dejte si pauzu. Pokud i po několika hodinách (ideálně dvou dnech) intenzivního přemýšlení usoudíte, že to opravdu potřebujete a nepřekračuje to rozpočet, teprve pak nakupte.
5. Zaměřte se na hodnotu, ne na cenu
Místo „Za tu cenu to tady nemůžu nechat!“ si řekněte: „Jakou to má pro mě hodnotu? Je to opravdu vhodný dárek? Zlepší/zpříjemní mi to život?“ Levná, nekvalitní věc, která hned po Vánocích skončí v lepším případě v krabici na půdě, vás ve výsledku stojí víc než dražší a kvalitní věc, která vás nebo vaše blízké bude provázet několik let.













