Koleňáková: Manažerské výcviky vedou účastníky na okraj komfortní zóny, právě tam začíná opravdová změna

Veronika Koleňáková

Veronika Koleňáková Zdroj: Se svolením Newton

Jana Trundová , dst
Seberozvoj
Diskuze (0)

Touha nastupující generace lídrů dělat smysluplné věci často není opakem ambice. je to spíš její proměna. A všemu se dá naučit, říká specialistka na autentický leadership Veronika Koleňáková, ředitelka profesních programů v NeWTON University group.

Co bude podle vás za pět či deset let nejdůležitější dovedností lídra?

Kdybych měla vytáhnout jednu věc, kterou by měl každý leader v příštích pěti až deseti letech umět, byla by to schopnost pohybovat se s jistotou v nejistotě. A tím nemyslím jen umět v nejistotě fungovat, ale skutečně v ní vést. A to jak sebe, tak i druhé, v prostředí, které se mění rychleji, než stíháme reagovat. Automatizace, umělá inteligence, proměny hodnotových systémů, generační střety i globální turbulence, to všechno tvoří kontext, ve kterém se lídři budoucnosti budou muset umět pohybovat a při tom všem zvládnout zůstat sami sebou.

Čím vás oslovil autentický leadership?

Stylů leadershipu existuje řada a každý má své místo. Některý se hodí víc pro krizové řízení, jiný pro stabilní růst. Jeden staví na výkonu, jiný na vztazích. Čím déle se pohybuji ve vzdělávání a rozvoji lidí, tím silněji mi dává smysl věnovat se rozvoji autenticity. Často se totiž stává, že dovednosti a přístupy, které se dají naučit, mají svůj strop. A když chce člověk zažehnout opravdovou změnu nebo udělat obrat, nestačí jen přidat další nástroj. Je to o vnitřní proměně. O práci na sobě, která jde víc do hloubky, a právě v tom spočívá i rozvoj autenticity. Navíc je téma autenticity v dnešní době čím dál silnější. Možná i proto, že je často zjednodušovaná nebo pokřivená. Zejména na sociálních sítích, kde se zaměňuje spíše za dojem a image. Jenže skutečná autenticita není o tom být vidět. Je o tom být v souladu se sebou, a tím být důvěryhodnější a stabilnější pro ostatní. 

Veronika KoleňákováVeronika Koleňáková | Zdroj: Se svolením Newton

Jak se váš výzkum autentického leadershipu propsal do designu MBA programů na NEWTONU?

Tím, že parametry autenticity lze popsat i měřit, vznikl výzkumem návrh komplexního rozvojového programu, který staví právě na rozvoji autenticity ve vedení. Výsledkem je projekt, který dnes tvoří základ vzdělávacích a rozvojových aktivit v oblasti leadershipu na NEWTON University. Program je nasycen řadou technik, které podporují nejen psychofyzickou a mentální kondici, ale především podporují proces zrání myšlení jedince. Má konkrétní dopady – posiluje vnímanou vlastní účinnost (selfefficacy), zvyšuje schopnost zvládat stresové situace, a zároveň vede k větší odolnosti a přirozenému respektu v mezilidských vztazích. Právě díky své komplexnosti je skvělou alternativou k pasivnímu stylu vzdělávání a otevírá cestu k dlouhodobé změně.

Na NEWTONU je rozvoj autenticity součástí třídenního manažerského výcviku Authentic Leadership Bootcamp. Ale zároveň je řada technik propsaná do řady dalších sebezkušenostních výcviků, jako jsou Mentální lázně nebo X-tream Management. Formou prožitku vedeme účastníky k tomu, aby si sami zažili své limity, hranice, ale i vnitřní sílu, a naučili se s nimi pracovat. Využívají se zde specifické přístupy vnitřní práce od technik všímavosti přes práci s metaforami až po silné prožitky, které účastníky přivádějí na okraj komfortní zóny. Tyto zážitky mají potenciál „pohnout“ vnitřním nastavením a přesto, že jejich efekt může být dočasný, často otevřou dveře k zájmu studenta o dlouhodobější vnitřní práci.

V čem se podle vás MBA NEWTONU liší od  klasických korporátních školení nebo jiných škol?

Klademe důraz na to, aby to, s čím se student potká, bylo skutečně aplikovatelné, ať už v práci, nebo v životě. Zároveň je pro nás důležité, aby studium provedlo studenta změnou, kterou zaznamená i lidsky. V řadě profesních programů pracujeme s takzvanou osobní zakázkou čili vědomým pojmenováním toho, co konkrétně si student ze studia přeje odnést. S čím přichází, co potřebuje vyřešit, kam se chce posunout. A na tuhle osobní linku se během programu opakovaně vracíme. Skrze obsah, reflexi i individuální podporu.

Jak pracujete se studenty, kteří přicházejí z praxe?

Většina studentů už má za sebou kus pracovní cesty. Vedou týmy, rozhodují, nesou odpovědnost a často přicházejí s konkrétním důvodem: Chci se zorientovat, aktualizovat. Chci to, co dělám, dělat líp a s větší jistotou. Studium jim musí dávat smysl, a mv tom aktivně pomáháme. Pracujeme na tom, aby se studium stalo prostorem pro řešení jejich reálných výzev ze života. Neučíme studenty to, co se nedá v praxi aplikovat. Spíše je vedeme k tomu, aby do programu přinášeli svoje reálné situace a aby se jim skrze studium věnovali. Naši studenti jsou pro nás partneři.

VERONIKA KOLEŇÁKOVÁ

Je ředitelkou profesních programů MBA, MSc. a LL.M. v rámci NEWTON University Group. Věnuje se rozvoji autentického leadershipu a tvorbě inovativního manažerského vzdělávání, které propojuje vzdělávání s praxí.

Jak poznám, že je MBA pro mě? A jak poznám, že jsem připraven/a na změnu stylu vedení?

Hodně lidí přichází do MBA s tím, že chtějí zlepšit svoje dovednosti. Ale mezi řádky bývá často jiný motiv, studenti si chtějí vyřešit sami sebe. Potřebují se zastavit, získat odstup, ujasnit si, kam jdou. Ať už je to kvůli tlaku v práci, potřebě kariérní změny, anebo vnitřnímu pocitu, že „něco už není tak, jak bývalo“. Studium jim dává prostor tyhle otázky otevřít, a hlavně s nimi skutečně pracovat. Když se uchazeči ptají, jestli je MBA pro ně, říkám: „Záleží, co od studia očekáváte. Pokud toužíte po něčem, co vás jen ,dovybaví‘, může to být fajn. Ale pokud cítíte, že chcete nastartovat ve vašem životě či kariéře změnu, pak má MBA (minimálně na NEWTONU) šanci být transformační.“ Ale to záleží hodně na konkrétním studentovi, do jaké míry je změnám otevřen. Výcviky v rámci MBA programu jsou často jakousi ochutnávkou na cestě rozvoje. Člověk si zde osahá témata osobního rozvoje a pro některé to znamená pokračování v dlouhodobé práci na sobě.

Kam jít dál?

Pokud je někdo připraven jít hlouběji, třeba v tématech psychologie, práce s lidmi nebo se sebou, nabízejí se i další formáty. Například program MSc. Psychologie v managementu, který pomáhá rozkrýt, jak naše vnitřní nastavení ovlivňuje způsob, jakým pracujeme s lidmi. A koho zajímá dlouhodobá a opravdu intenzivní práce na sobě, nejen jednorázové poznání, ale hluboká osobní zkušenost, je tu program MSc. Mentální trenérství. Ten je celý postavený na prožitku, vnitřní práci, vyzkoušení konkrétních technik a jejich přenesení do života. Právě tam často lidé zažívají to, co se slovy nedá úplně popsat, ale co dokáže skutečně nastartovat změny v životě.

Začít diskuzi