Překvapilo mne, kolik žen nemá na menstruační pomůcky, říká designérka Marešová
Navrhla menstruační kalíšek, erotické pomůcky, ale i tramvaj nebo lanovku. Designérka Anna Marešová říká, že design by měl především sloužit a že s neomezeným rozpočtem by pracovat nechtěla.
Jak vypadá běžný pracovní den designérky?
Naučila jsem se chodit na oběd, což mi trvalo strašně dlouho, a podobné opakující se milníky se do pracovního dne snažím dávat čím dál častěji, protože se mi mnohdy stávalo, že jsem pracovala od nevidím do nevidím. Tím, že mám vlastní firmu, jsou moje dny nakombinované i produkčně podnikatelskými aktivitami, takže se moc neliší od toho, co většina z nás dobře zná – odbavování mailů, organizační věci, různé schůzky a občas jezdím i do provozu a za výrobou. Musím ale říct, že nejraději mám ty dny, kdy vlastně nic kolem nemám, a můžu prostě pracovat.
. |
Představovala jste si, že to bude vypadat takhle, když jste ještě studovala?
Měla jsem představu, že budu mít vlastní studio, ale vlastně jsem netušila, jak konkrétně to bude vypadat. Vždycky jsem toužila hlavně po tom, abych byla v hezkém prostředí, v prostoru, který si můžu vyňuňat.
Jste známá hlavně jako designérka intimních pomůcek Whoop·de·doo, rozkročená jste ale mnohem víc doširoka – navrhovala jste dopravní prostředky, šperky nebo elektrické zásuvky a vypínače. Co pro vás osobně znamená design?
Užitné věci, produkty, které mají fungovat, sloužit lidem a současně je také potěšit. Nikdy nejde jen o vzhled. Dostat designový vibrátor je samozřejmě jiné než dostat růžový realistický vibrátor, ale nic to nemění na faktu, že i ten designový musí být v první řadě užitečný a fungovat.
Proti menstruační chudobě s Whoop•de•doo
V současnosti nemá v České republice asi 70 000 žen dostatek peněz na hygienické pomůcky. A protože od roku 2020 vyrábíme také menstruační kalíšky, chceme je dostat k ženám, které si je nemohou dovolit. Jako bezpečnou, ekonomickou a udržitelnou alternativu k jednorázovým nebo improvizovaným vložkám.
Proto jsme spustili kampaň - kupte si náš menstruační kalíšek v limitovaném obalu s ilustrací od výtvarníka Lukáše Musila alias Musy a my druhý věnujeme samoživitelce v nouzi! Jako přispěvatel tak hradíte část výroby kalíšku.
Aby se kalíšky dostaly do správných rukou, spojili jsme se s Šatníkem Nory Fridrichové. Věřím, že kampaní některým ženám přímo pomůžeme a zároveň otevřeme další tabu téma.
Anna Marešová
Jak moc musí vzhled, během vašich návrhů, ustupovat právě užitečnosti?
Myslím si, že to je úděl designéra, že musí tyhle dvě složky udržovat v neustálém balancu. Chcete, aby to vypadalo dobře, fungovalo dobře a často jdou tyhle dvě věci proti sobě. Hodně se mi v tomto procesu osvědčilo, že neposílám nákresy někam do továren v Číně, ale jezdím osobně za inženýry do českých fabrik, debatuji s nimi a společně nacházíme řešení, které nakonec pomůže jak funkčnosti produktu, tak jeho vzhledu.
. |
Kdybych vám dala neomezený rozpočet, abyste mohla navrhnout, jak budou vypadat třeba vagony pražského metra, co byste s nimi udělala?
Klidně bych pracovala nejdříve s těmi, které máme, a pohrála bych si s barvami a osvětlením, zamýšlela bych se nad tím, jak vypadá strop vagonů, jaká je barevnost tyčí. Když si uvědomíme, že do metra většinou jdeme úplně uštvaní, od října do dubna je tam zima, osvětlení nám všem přidá kruhy pod očima, a do toho vidíme fialové sedačky a červené tyče, tak nám to na dobré náladě nepřidá. Ono to vlastně není tolik o penězích, stačí opravdu málo. A já bych měla raději daný budget než neomezený.
Opravdu?
Ano, jsem zvyklá řešit, jak rozpočet dobře využít, je to ve mně od dětství. Narodila jsem se jako třetí dítě, takže jsem vždycky všechno po někom zdědila, a mám pocit, že už tehdy se ve mně pomalu rodil nějaký cit pro udržitelnost. Zároveň taky skutečnost, že mám firmu, znamená, že musím umět efektivně nakládat s penězi, a mám vždycky radost, když se mi povede najít řešení, které je fakt dobré a zároveň není finančně nákladné. Nejdražší je, když se věci blbě promyslí, blbě se udělají. Když se na to přijde, tak se musí předělávat.
S ambasodarkami projektu proti menstruační chudobě |
Co z procesu od nápadu k realizaci máte nejraději?
V každé fázi mám něco, co mě opravdu baví, ale nejraději mám asi samotný začátek. Přirovnávám to ke vztahu, je to fáze zamilování, očuchávání, člověk má najednou nový projekt. A co mám opravdu ráda, je, že věci, které dělám, mají společenský přesah, ať už to jsou intimní pomůcky, nebo dopravní prostředky, takže mě baví i ten proces rešerší, kdy si zjišťuji všechno, co se toho tématu týká. Naopak nejhorší je pro mě asi fáze těsně před koncem, než se to doklepne.
´
Anna Marešová
Působí ve vlastním studiu Anna Marešová designers a je zakladatelkou a majitelkou prémiové značky intimních pomůcek Whoop•de•doo, za které získala několik prestižních cen, jako Red Dot nebo BIG SEE Product Design Award.
Zabývá se problematikou udržitelného designu a je mimo jiné autorkou oceňované výletní tramvaje T3 Coupé, kterou navrhla pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. S ním v současné době spolupracuje také na podobě nové lanové dráhy na Petřín.
V jaké fázi je teď vaše lanovka na Petřín?
Máme dokončenou technickou dokumentaci, je u dopravního podniku na schválení. Plán je takový, že po zimě se lanovka na rok zavře, budou se předělávat koleje, stavět kabinky. Doufám, že na jaře 2026 bychom se už mohli svézt v novém.