S akutními psychickými problémy pomáhá na území Prahy aplikace Záchranka, ostatní kraje se dočkají také

Co uděláte, když vás přepadne úzkost v tramvaji, panická ataka na pracovišti nebo náhlé temné myšlenky doma u večeře? Většina z nás má v kapse chytrý telefon. A právě ten může být nově v Praze nástrojem první psychosociální pomoci. Hlavní město jako první kraj v České republice spustilo v aplikaci Záchranka nový modul, který je zaměřený na akutní duševní obtíže.
Za vznikem této funkce stojí spolupráce hlavního města, týmu aplikace Záchranka a městské příspěvkové organizace Zahrada pro duši. A není určena jen pro Pražany. Modul je totiž dostupný všem uživatelům, kteří mají aplikaci ve svém telefonu a pohybují se na území metropole. Takže i pro turisty nebo expaty.
„Mým cílem je do dvou let vybudovat v Praze komplexní síť péče o duševní zdraví. Nové ‚tlačítko‘ pro psychosociální pomoc je jedním z důležitých pilířů této vize,“ uvedla náměstkyně primátora hlavního města Prahy Alexandra Udženija. Dodává, že díky aplikaci se lidé v krizi dostanou ke správné pomoci rychleji, zatímco záchranáři se budou moci věnovat případům, kde rozhodují vteřiny.
Záchranáři se totiž stále častěji setkávají s výjezdy k psychickým kolapsům. Jen v loňském roce jich pražská záchranka evidovala téměř šest tisíc – o tisíc více než v roce 2023. Mezi nejčastější důvody patří deprese, panické ataky, sebevražedné myšlenky nebo stavy spojené s užíváním návykových látek.
VIDEO TIP: Co dělat, když vás přepadne úzkost?

Nový psychosociální modul najdou uživatelé v aplikaci v sekci Lokátor. Po kliknutí na ikonu „Potřebuji pomoc“ aplikace zjišťuje, zda je někdo v ohrožení života. Pokud ano, okamžitě nabídne spojení s dispečerem linky 155. Pokud nikoli, otevře se nabídka krizových linek, chatů i kontaktů na specializovaná zařízení v okolí. Uživatel si může zvolit, zda chce telefonicky mluvit s odborníkem, nebo navštívit organizaci osobně.
Pomoc je přizpůsobená konkrétním potřebám – podle věku, typu problému (například úzkosti, závislost, ztráta blízkého) a aktuální dostupnosti zařízení. Nechybí ani informace o varovných znacích psychických stavů nebo návod, kam se obrátit, když se situace zhorší.
„Dosavadní zkušenosti ukazují, že včasná pomoc může zásadně ovlivnit další průběh duševních obtíží a zvyšuje šanci na kvalitní a spokojený život člověka. A nejen to. Pokud člověk vyhledá pomoc včas, často se jeho obtíže podaří vyřešit dříve a snadněji, než kdyby vyhledání pomoci odkládal. To vede k efektivnějšímu využívání celého systému péče.
Proto jsme se rozhodli do projektu přizvat i organizace schopné poskytnout krizové služby nejen zdravotní, ale i sociální a jednoduše a efektivně s nimi propojit lidi v krizových situacích,“ připomíná ředitelka Zahrady pro duši Markéta Školoudová. Právě tato organizace loni v září vytvořila expertní skupinu zaměřenou na koordinaci péče o děti, dospívající i dospělé a významně se podílela na obsahu nového modulu.
Aplikace Záchranka se díky této funkci stává nejen nástrojem záchrany života, ale i průvodcem v krizových psychických stavech. Možná právě díky jedné aplikaci bude hledání pomoci o něco méně děsivé. Protože to nejdůležitější – udělat první krok – teď může trvat jen pár vteřin.