Zlepšovat svět, zatímco se sprchujete. Umí tohle váš šampon?
Volby vždycky rozhoduje peněženka. A nejenom ty parlamentní. V demokracii a kapitalismu jsou totiž naše peníze tou nejsilnější zbraní, kterou máme. Pokud už je tedy někomu dáváme, bylo by dobré je dát těm, kteří jejich prostřednictvím vracejí trošku dobra zase zpátky lidem. Přesně za tímto účelem vznikla LUSH Spring Prize.
Jestli se něco green washingu povedlo dokonale, pak vzbudit v obyvatelích Evropy pocit, že za klimatickou změnu jsou do velké části zodpovědní oni sami. Třídíme odpad jako smyslů zbavení, v kožených taškách, které vydrží desítky let, si nosíme kelímky na kávu, abychom si nikdy nebrali ty jednorázové, snažíme se vytvořit kapsulový šatník, snižujeme spotřebu masa a živočišných výrobků a na dovolenou čím dál častěji vyrážíme spíš vlakem než letecky. Neberte mě špatně, na udržitelném životním stylu není absolutně nic špatného a okřídlené „kdyby to tak dělali všichni, tak...“ samozřejmě platí, ale rozhodně byste se neměli bičovat za to, že se ve vašem letním drinku objevilo plastové brčko nebo že jste si koupili džíny ve fast fashion. Za globální oteplování nemůžete ani tak vy, jako obrovské korporáty zvyšující uhlíkovou stopu.
Pravda je ovšem taková, že pokud by si oblečení a plastové zbytečnosti z asijských internetových obchodů nikdo nekupoval, těžko by mohly fungovat, a že celosvětová nadprodukce planetu pomalu, ale jistě zaplavuje nepotřebným haraburdím, o které nikdo nestojí. A to ani v rozvojových zemích, kde se na plážích povalují tuny oblečení, které nikdo nechce. Naší nejsilnější zbraní je přitom naše peněženka. Každý den se rozhodujeme, komu dáme svoje peníze za zboží, které potřebujeme nebo prostě chceme. A ačkoli se vám to nemusí zdát až tak zásadní rozhodnutí, vzpomeňte si na to, že „kdybychom nad tím, za co utrácíme svoje peníze, přemýšleli všichni, tak...“.
Zlepšovat svět zezdola
Jednou ze značek, které opakovaně kupuji a kterým bezmezně věřím, je britská kosmetická firma LUSH. Neinvestuje ani korunu do reklamy, jejich billboardy neuvidíte nikde na světě, bojuje proti testování na zvířatech a své výrobky nedováží do zemí, kde jsou testy na zvířatech vyžadovány. Je ručně vyráběná, jejich obaly jsou plně recyklovatelné, a navíc jde čím dál víc cestou bezobalové kosmetiky. Ostatně jejich šampuk – tedy tuhý šampon – se stal takovou legendou, že se ho snaží kopírovat desítky kosmetických firem. Jenže LUSH jde ve svém aktivismu mnohem dál, jak letos opět dokázal na slavnostním ceremoniálu udílení ceny LUSH Spring Prize v britském Poole.
Devatenáct laureátů z více než šestnácti různých zemí celého světa se sešlo, aby mezi ně LUSH rozdělil 250 tisíc liber, které tito lidé využijí ve svých zemích na projekty, jež si kladou za cíl vytvářet obnovitelné zdroje, obnovit ekosystémy a stavějí na solidaritě, celistvosti a odolnosti. Vracejí život do poškozené půdy a oceánů, žijí v harmonii s přírodou a jeden s druhým, zlepšují své okolí, edukují další generace, snaží se o pozitivní alternativu ke světu orientovanému na výkon a dominanci. „Základem LUSH Spring Prize je dosáhnout soudržnosti a sjednocení tématu regenerace. Dosáhla toho, že spojuje lidi z různých skupin, aby hledali odpověď na otázku ‚co je regenerace‘ tím, že ji aktivně prožívají,“ říká Ruth Andrade, jedna z porotkyň LUSH Spring Prize, a dodává: „Čím víc mluvím s poskytovateli finančních prostředků, tím více vidím, jak málo peněz se dostává k lidem zezdola a ke skutečné práci v terénu. To, co dělá Spring Prize, je výjimečné, poskytuje totiž finanční prostředky na podporu kolektivní síly skupin zdola.“
Přes Ukrajinu až do Peru
Mezi oceněnými projekty letošní LUSH Spring Prize se tak objevila mimo jiné nezisková organizace Cultural Conservancy, vedená domorodými obyvateli, se sídlem v Kalifornii, jejímž posláním je chránit a oživovat domorodé kultury na území USA prostřednictvím přímého uplatňování tradičních znalostí a praktik na půdě předků. Dále nevládní organizace Permaculture Ukraine, která ve svých centrech poskytuje školení a útočiště pro vnitřně vysídlené osoby a zvířata opuštěná válkou a posiluje Ukrajince v úsilí o udržitelný život a transformační změny. Nebo organizace Huaynakana Kamatahuara Kana z Peru, která se prostřednictvím kolektivních akcí, protestů a mobilizací snaží o environmentální spravedlnost, jelikož se vlivem těžebního průmyslu výrazně zhoršuje stav řeky, kolem které kmen Kukama žije, a jehož území je dlouhodobě odlesňováno.
Plaťte ty, kterým věříte
Pokud se každý den zamyslíte nad tím, komu věnujete svoje peníze za předměty denní potřeby, možná vám bude milejší podpořit lokální farmáře, designéry nebo třeba výrobce kosmetiky, kteří ze svého zisku vracejí část do vaší země nebo klidně do celé planety. Jako jednotlivci svět asi nespasíme, ale pokud většinu z nás bude při obyčejném vaření nebo sprchování hřát pocit, že naše jídlo necestovalo přes půl světa nebo že z našeho sprchového gelu šla část zisku do podpory kultur v oblastech, které neměly tolik možností a příležitostí jako my, můžeme udělat svět zase o něco lepším místem k životu. Protože „kdyby to tak dělali všichni, tak...“.