Z domova i v kanclu: Úskalí hybridní práce a jak nevyhořet
Připadáte si občas jako akrobat na laně, který balancuje mezi pracovním stolem v kuchyni a kancelářským stolem v open-space? Nejste sami. Hybridní pracovní model, který kombinuje práci z domova s docházkou do kanceláře, se stal pro mnohé z nás každodenní realitou.
Model střídání kanceláře a domova se na první pohled může jevit jako ideální: nabízí flexibilitu domácího prostředí i osobní setkávání s kolegy v kanceláři. Jak ale poznali mnozí z nás během posledních let, není úplně snadné najít rovnováhu a zachovat si i čas pro sebe. Pojďme prozkoumat výhody i nástrahy hybridní práce a zjistit, jak s nimi naložit.
Hybridní model práce přináší flexibilitu, což může vést k lepší rovnováze mezi pracovním a osobním životem. Práce z domova šetří čas na dojíždění a často zvyšuje produktivitu díky klidnějšímu prostředí. Na druhou stranu však přináší i výzvy, které mohou negativně ovlivnit naši duševní pohodu.
Není doma jako doma
Jednou z největších nástrah je pocit izolace. I když máme k dispozici digitální nástroje jako e-maily a videokonference, osobní setkání zůstávají nenahraditelná. „Lidé jsou od přírody sociální bytosti. Absence fyzické interakce může vést k pocitům osamělosti a poklesu morálky,“ říká psycholožka Susan Pinker, autorka knihy The Village Effect.
Na každý totiž sociální deficit dožene během těch pár dnů, co je v kanceláři. V opačném případě nastává jiný problém, a to, že pro samou „socializaci“ a potřebu dohnat s kolegy vše, co jste nestihli probrat z domova (ať už jde o pracovní, či soukromé věci), neuděláte vůbec nic.
Dalším úskalím hybridní práce může být nedostatek jasné struktury a rutiny, což u velké části lidí vede ke ztrátě kontroly nad tím, co a kdy je třeba udělat, a tím i ke snížení produktivity. Psycholog Daniel Kahneman varuje, že „neustálé rozhodování o tom, odkud a kdy budete pracovat, může vést až k rozhodovací paralýze a vyčerpání mentální energie.“
Je proto užitečné mít pevný rozvrh: kdy jste v kanceláři, kdy doma, a nastavit jasné hranice mezi prací a volným časem. To je obzvlášť důležité ve dnech, kdy pracujete z domova, tam pracovní doba a volný čas velmi jednoduše splývá. Když si potřebujete odpočinout, vyklízíte myčku nebo věšíte prádlo, to se trochu protáhne, proto nebudete končit přesně v 16.30, večer si u seriálu ještě můžete udělat nějakou přípravu nebo odpovíte na vzkazy, a najednou jste myšlenkama u práce v podstatě celý den. A zaděláváte si na syndrom vyhoření.
To nejlepší z Mojí psychologie poslouchejte jako audioverze. Všechny audiočlánky najdete zde.
Ideální je mít i doma pracovní místo, které po skončení pracovní doby opustíte. Psycholožka Jane Dutton dodává, že „jasné pracovní rozvržení pomáhá udržet strukturu a kontrolu, což je zásadní pro vaše duševní zdraví.
Čas v kanceláři
Pokud se v práci domluvíte, že budete dva až tři dny pracovat z domova, pravděpodobně nebudete mít stálé pracovní místo. V praxi se tak může stát, že budete pokaždé hledat volné místo k sezení a nebudete mít prostor pro osobní věci. Kolegové pak budou většinou plánovat schůzky na dny, kdy jste přítomní, což vám zanechá méně času na vlastní práci. Ve výsledku pak mohou vaše dny v kanceláři být plné schůzek a rozhovorů, lítání od jednoho k druhému bez šance na soustředěnou práci.
Najděte svou rovnováhu
Existuje spousta lidí, kterým to ale takhle vyhovuje. Mají dva až tři dny v kanceláři plné schůzek, porad a také neformálních rozhovorů s kolegy a kolegyněmi. Zbylé dny se věnují soustředěné práci doma, kdy se nenechají rušit telefony nebo e-maily. Chce to ale nastavit si pravidelnou rutinu, vědomý přístup a také vědět, jak to přesně vyhovuje právě nám samotným. A zkoušet varianty. Jak říká neurovědkyně Claudia Aguirre: „Duševní zdraví je cesta, nikoli cíl. V hybridním světě práce je důležité na tuto cestu vykročit s vědomím a péčí o sebe.“
Tipy pro podporu duševního zdraví v hybridním pracovním režimu:
Vytvořte si oddělený pracovní prostor: Vyhraďte si doma místo pro práci, které bude jasně oddělené od osobního prostoru. Ergonomicky uspořádaný a pohodlný pracovní koutek vám pomůže udržet jasnou hranici mezi prací a soukromím.
Najděte si své denní rutiny: Začněte každý den činností, která vám přináší radost a energii, jako je ranní cvičení, meditace nebo krátká procházka, třeba se psem. Tyto aktivity vám pomohou nastavit pozitivní tón pro celý den a lépe zvládat změny, které hybridní práce přináší.
Stanovte limity pro digitální komunikaci: Vyhněte se neustálému sledování e-mailů a zpráv. Nastavte si konkrétní časy pro kontrolu komunikace, což vám pomůže vyhnout se mentálnímu vyčerpání z neustálého přepínání mezi úkoly.
Dělejte si pravidelné přestávky: Vyhraďte si i doma mezi prací čas na krátký odpočinek, protažení nebo relaxaci. Tyto přestávky mohou zlepšit koncentraci, zvýšit energii a udržet produktivitu.
Zkuste si nastavit týdenní režim: Řekněte si dopředu, kdy budete v kanceláři a co bude vaší pracovní náplní, a co si necháte na doma. Pak získáte lepší přehled o tom, jak na to s plněním pracovních povinnosti jste.