Lenka Graf: projekt Energetická Expedice pomáhá dětem i jejich rodinám

Energetická gramotnost je dovednost, která citelně ovlivní život dnešních dětí a kterou dokážou předat i své rodině. K projektu Energetická Expedice se již přihlásilo více než sto škol, kvituje zapálení dětí i učitelů Lenka Graf, sopranistka, filantropka a zakladatelka Nadačního fondu Energie pomáhá.
Co mají společného energie a zpěv?
Hudba je energie. Alespoň já to tak odjakživa cítím. Zpívání mě nabíjí pozitivní energií a doufám, že ji svou hudbou také vyzařuji pro ostatní.
Ptám se proto, že jste sopranistka, žijící na Floridě v USA, ale současně také zakladatelka Nadačního fondu Energie pomáhá, který podporuje projekty zaměřené na vzdělávání, zdravý životní styl a divadelní i hudební aktivity dětí po celé České republice. Jak vznikl nápad věnovat se těmto dvěma zdánlivě nesourodým činnostem?
Je to taková synergie pozitivní energie. Charitativní činnost je pro nás s manželem smysluplné sdílení úspěchu formou pomoci druhým. Každý z nás do toho díky své kariéře mohl vnést zajímavá témata a možnosti. Benefiční koncerty jsou samozřejmě moje parketa, ale zaměření na děti čerpám i ze svého pedagogického vzdělání, jsem původně učitelka. Manžel se mnoho let pohybuje v oboru energetiky. Byl svědkem, jak se tato oblast mění, jak čím dál víc zasahuje do každodenního života, a znalost problematiky a dobré plánování jsou nezbytnou součástí moderní výbavy do života. Máme to hezky propojené.
Pomáhá vám život v Americe nějak v tom, čemu je potřeba se v rámci nadace věnovat v Česku? V čem vás to inspiruje?
Co se týče konkrétních témat, to ani ne. Každá společnost je podle mě specifická, vychází z jiné historické i kulturní zkušenosti. Ačkoli potřeby dětí, na něž jsme se zaměřili, jsou do určité míry všude stejné – bezpečí, láska, podpora, respekt. Ale zajímavou inspirací byla pro mě i manžela americká mentalita. Naprostá otevřenost, pozitivní přístup. A ano, ta pověstná sebevědomá individualita, ale v rozměru „jsem součástí celku“. Velmi se nám zalíbilo posilování komunitních vazeb, sdílení, setkávání. Dobročinnost je v Americe přirozenost. To je nám blízké.
Významně se soustředíte na vzdělávání dětí v oblasti finanční a energetické gramotnosti. Proč je potřeba s tím začít už na základní škole?
Čím dříve, tím lépe. Formou hry se děti učí i složitější věci postupně a přirozeně. Schopnost orientovat se ve spotřebě energií a nakládat s nimi zodpovědně, jak ekonomicky z hlediska rodinného rozpočtu, tak ekologicky s ohledem na budoucnost, pro ně jednou bude běžné téma, kterého se v životě nebudou bát. Zdaleka ne každému se v tomto ohledu dostane dobrých vzorů v rodině. Asi je to i mezigenerační rozdíl, pro starší generace to může být problém, který neumějí řešit. Mohou se tak dostat do socioekonomických pastí a promítá se to do života celé rodiny. Edukativní programy podporují kromě dovedností i pocit sebevědomí – základní principy si může osvojit úplně každý, na to nemusím být ekonom ani energetický expert.
Co děti v rámci tohoto programu s názvem Energetická Expedice učíte?
Hravou formou jim otevíráme dveře do světa energií. Ukážeme jim, jaké je využití elektrické energie, co všechno se dá vyčíst z vyúčtování, jak spočítat spotřebu domácnosti i jak šetřit. Představíme i způsoby výroby a jejich ekologické dopady. Ukazujeme jim prakticky a zábavně, jak se dají znalosti z matematiky a fyziky využít v reálném životě. Pracujeme také s efektem mezigeneračního vzdělávání – děti vnesou toto téma do rodin, baví se s rodiči o spotřebě i možnostech úspor.
V roce 2022 jste spustili pilotní projekt Jak na drahou elektřinu, jaký měl úspěch? Co děti bavilo nejvíc a co si díky němu uvědomily? Máte od nich zpětnou vazbu?
Tento projekt měl velký ohlas a stal se vlastně předchůdcem Energetické Expedice. Trochu jsme ho rozšířili obsahově, je teď ucelenější. Na základě zpětné vazby od dětí i učitelů jsme si ověřili, že děti na tuto problematiku vůbec nejsou „malé“. Bavilo je proniknout do světa dospělých, uviděly chod domácnosti z nového úhlu. Překvapilo je, k čemu všemu se znalosti ze školy vlastně hodí. Energetickou Expedici jsme pak ještě víc „vymazlili“, co se týče formy, aby byla pro teenagery atraktivní. Současně jsme vytvořili jednoduchou interaktivní online platformu, ať učitelé nemají s projektem práci navíc.
Jak program Energetická Expedice probíhá?
Celý program trvá dva měsíce a skládá se ze dvou projektových školních dnů a fáze samostatného domácího bádání. Hodně se pracuje ve skupinách, je to něco jako hra na domácnosti. Děti plní různé úkoly, shánějí si informace o spotřebě v rodině i mimo ni, počítají a plánují, točí videa na zadaná témata. Za splněné úkoly sbírají body na interaktivní online mapě. Během závěrečného projektového dne si všechno zopakují, společně zvolí nejlepší video a vyhlásí se celkový vítěz.
Jak na něj reagují učitelé? Daří se jim dvouměsíční program zařadit do standardní výuky?
Daří a máme samé pozitivní reakce. Oceňují možnost prakticky dětem předvést, k čemu jim budou znalosti z matematiky, fyziky a dalších předmětů. Ukázat teenagerům smysl, proč se mají učit, bývá nejen pro učitele, ale i rodiče jinak dost oříšek. A někteří se dokonce prý i sami něco přiučili o efektivnějším plánování vlastní spotřeby.
V kolika školách po České republice už váš program proběhl nebo probíhá?
Máme obrovskou radost, protože jsme během jednoho roku přesáhli milník 100 škol a hlásí se nám další a další. Dostali jsme záštitu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva průmyslu a obchodu, což nás potěšilo a také to potvrzuje, že se energetické gramotnosti bude věnovat čím dál více pozornosti.
Jak je možné se do programu zapojit? Můžou pro to něco udělat i rodiče dětí?
Přihlášení probíhá přes web, tam jsou také všechny důležité informace. Pokud to zaujme někoho z rodičů, může dát doporučení vedení školy nebo to otevřít jako téma třeba během třídních schůzek nebo jiných setkání s rodiči a učiteli.